IFPI публикува доклада си “Recording Industry in Numbers” 2010 PDF Печат Е-поща
Лондон, 28 април 2010 – Днес IFPI публикува доклада си “Recording Industry in Numbers” 2010 (RIN), предлагащ обширно описание на ключовите тенденции в днешния музикален бизнес.

Акцентите включват:
· Глобален спад на приходите от звукозаписи със 7% през 2009;
· Някой ключови пазари отбелязаха завръщане към растеж;
· Дигиталните продажби силно нараснаха в много пазари;
· Пиратството продължава да нанася вреди на легитимните музикални продажби в световен мащаб.

Джон Кенеди, Председател и Изпълнителен директор на IFPI, коментира:
“Световният музикален бизнес продължава да отстоява своето място инвестирайки в таланта и развивайки нови бизнес модели, независимо от проблемите на един пазар обкръжен от пиратството. Музикалните компании инвестират  над 5 млрд. долара годишно в развитието и популяризирането на изпълнителите, създаване на стотици нови услуги, адаптиране на начините си за дистрибуция, в зависимост от желанието и търсенето на потребителите.
 
“Музикалните продажби в световен мащаб са спаднали със 7 % през 2009 г. Това е разочароващо, но освен негативните, има някои много позитивни тенденции. Растеж на музикалните продажби през 2009 г. отбелязаха 13 държави, сред които важни пазари като Австралия, Бразилия, Южна Корея, Швеция и Великобритания. Дигиталните продажби в някои от тези пазари показват обнадеждаващ ръст, отразяващ новите възможности на онлайн и мобилните връзки. По-специално Южна Корея и Швеция отбелязаха поразително завръщане към растеж, показвайки как една подобрена правна среда може да спомогне за легалните музикални продажби.

“Редуцирането на пиратството е от особено значение, ако тези подобрения се превърнат в дългосрочен план за възстановяване на нашия бизнес в световен мащаб. Тук също има обнадеждаващи данни. Франция и Великобритания проправят пътя чрез ново законодателство. Предстои голяма битка, но също така има признаци, че правителствата променят възгледите си, тъй като стават ясни последствията от пиратството върху икономиката и работните места. За мен няма съмнение, че растежа за музикалния бизнес е постижим – той зависи до голяма степен от бързината с която правителствата могат да се справят с пиратството и в същото време да прекратят пазарното изкривяване, което хвърля сянка не само върху музикалната индустрия, но и върху целя творчески сектор.”

Акценти на RIN 2010

Световни музикални продажби

Световните музикални продажби за 2009 г. показват няколко основни, макар и различни тенденции. Приходите на звукозаписните компании са спаднали със 7.2 % до 17 млрд. долара, като най-засегнати са двата най-големи пазара – САЩ и Япония, които формират 80 % от спада. Намаляването на приходите в световен мащаб, изключвайки тези две страни, е 3.2 %. Глобалното понижение на физическите продажби е 12.7 %.

Въпреки това, има данни за растеж в някои ключови звена. Дигиталните продажби са нарастнали с 9.2 % до 4.3 млрд. долара – над 10 пъти повече от стойността на дигиталния пазар през 2004 г. Вече 25.3 % от приходите в музикалната индустрия се формират от дигиталните канали. В САЩ, дигиталните продажби формират почти половината от всички приходи на звукозаписната индустрия – 43 %. В повече от 30 страни нарастването на дигиталния пазар е над 10 %, а в 17, сред които Аржентина, Австралия, Австрия, Дания, Финландия Сингапур, Швеция и Великобритания, дигиталните продажби са се увеличили с над 40 %.

Въпреки глобалния спад, 13 страни бележат ръст на общите приходи за 2009 г., в сравнение с предишната – сред тях са Австралия, Мексико, Южна Корея, Швеция и Великобритания. Промени в законодателната среда през последните две-три години в Южна Корея и Швеция, съчетано с навлизането на популярни легални платформи, помогнаха и на двете страни да отбележат ръст от 10 % на пазара за 2009 г.


Прогрес на новите легални модели

Повече от 12 млн. парчета са вече достъпни чрез над 400 легални онлайн музикални услуги по цял свят. Те включват онлайн магазини за даунлоуд като Amazon и iTunes, сайтове за видео стрийминг като YouTube и за аудио стрийминг като Deezer и Spotify. Някои от водещите световни Интернет доставчици като Sky, TDC и Telia вече работят заедно със звукозаписните компании или онлайн магазините, за да предлагат легални музикални услуги.

Проучване във Великобритания установи, че ако Интернет доставчиците сами започнат да предлагат легална дигитална музика чрез различни модели биха увеличили драстично приходите си. Проучването публикувано през 2010 г. показва, че доставчиците биха спечелили над 100 млн. паунда до 2013 г.

Ключови пазари са силно повлияни от пиратството


Испания (-14.3%) и Канада (-7.4 %) – страните с едни от най-слабите законодателни мерки срещу пиратството бележат най-голям спад в общите приходи за последните десет години, що се отнася до пазарите в Топ 10. В тази група попада и Италия. Най-големият пазарен спад е в Испания, където процентът на нелегално споделяне е близо два пъти над средния за Европа. Данните за 2009 г., съпоставени с данните преди 10 години – от 1999 г., показват 60 процентно свиване на пазара в тази страна. Канада е източник на едни от най-големите пиратски проблеми в световен мащаб. Това е в пряка връзка с факта, че правителството там практически е единственото сред развитите страни, което не е въвело международните споразумения за защита на правата, приети преди около десет години. Огромна бройка от нелегални сайтове са хоствани именно там.  

Проучване през месец март 2010 г. измери икономическите последствия от пиратството в т.нар. “креативни индустрии”. Според Tera Consultants, ако не се предприемат активни действия за ограничаване на пиратството до 2015 г., в страните от ЕС ще бъдат изгубени 1.2 милиона работни места в сектора.

Peer-to-peer (P2P) пиратството остава най-разпространеният канал за незаконно разпространение на нелегално съдържание, създаващо над 20 % от световния Интернет трафик. В Латинска Америка процентът нараства до 35, а в Европа – 29 %.

Сюзън Бойл оглави световните продажби на албуми

Сюзън Бойл записа най-продавания в световен мащаб албум за 2009 г. – “I Dreamed a Dream”,от който са продадени 8.3 млн. копия. За сравнение, най-успешното заглавие за 2008 г. бе Viva La Vida на Coldplay, който записа продажби от 6.8 млн. копия. Смъртта на Майкъл Джексън бе последвана от три албума с негови изпълнения, които влязоха в годишната класация на най-продаваните за 2009 г. Това са две сборни колекции и проекта му от 1982 г. “Thriller”, който е смятан за най-продаваното загавие за всички времена.

Tоп 10 на най-продаваните албуми през 2009:

Изпълнител: Susan Boyle; Албум: I Dreamed a Dream
Изпълнител: Black Eyed Peas; Албум: The E.N.D.(The Energy Never Dies)
Изпълнител: Michael Jackson; Албум: This Is It
Изпълнител: Taylor Swift; Албум: Fearless
Изпълнител: Lady Gaga; Албум: The Fame
Изпълнител: Michael Bublé; Албум: Crazy Love
Изпълнител: U2; Албум: No Line on the Horizon
Изпълнител: Michael Jackson; Албум: Thriller
Изпълнител: Michael Jackson; Албум: Number Ones
Изпълнител: Andrea Bocelli; Албум: My Christmas

Приходи от права за изпълнение


В световен мащаб, приходите от права за изпълнение генерирани от употребата на музика от трети лица в бизнеса, излъчването и публичното изпълнение показват устойчивост в ситуацията на трудни икономически условия, като се увеличават със 7.6 % до 0.8 млрд. долара за 2009 г.. Това показва и постоянната тенденция на нарастване на тези приходи от 2003 г. насам, като в момента те представляват 4.6 % от приходите на звукозаписните компании.


Mузикалната индустрия в по-широк мащаб бележи спад


Mузикалната индустрия в по-широк мащаб, включваща радио реклами, продажби от изпълнения на живо и продажби на аудио оборудване бележи спад от 8 % до 140 млрд. долара за 2009 г.
Приходите от музика изпълнявана наживо, от авторските права на композиторите и пазара на правата за излъчване са единствените сектори показващи растеж през 2009 г. Растежът на приходите от изпълнения на живо за 2009 %, обаче, е едва 4 %, което бележи значително забавяне в последните 3 години.

За повече информация: http://www.ifpi.org/content/section_resources/rin/rin.html